Så marknadsför du dig 2021

Hur kan du marknadsföra ditt varumärke under 2021 för att nå bra effekt? Vi har samlat några tips som kan vara bra för dig att tänka på.

Lästid: 3 minuter

Syftesdrivna företag frodas i osäkra tider

Syftesdrivet fortsätter vara nutidens mest framgångsrika förhållningssätt till det egna uppdraget. De företag som frodas i osäkra tider är de som är mest inspirerade och drivs av ett tydligt syfte. 

Men det är heller inte allt en lätt fråga att svara på, även om det känns som det. Varför finns ett företag? Vad är vårt syfte? Behöver man ens veta det? Det är en oerhört viktig del av ett företags identitet och också en viktig kompass. Är man på det klara med sitt syfte minskar man risken att gå vilse vid snabba beslut, eller när man exempelvis utforskar nya affärsområden. 

Det finns flera modeller som kan hjälpa en till svaret, men den ovan en bra början. Testa modellen och se vad ni kommer fram till. Låt sedan syftet bli mer framträdande i er verksamhet och inspireras av det. Det kommer gynna er!

Content marketing

Content marketing fortsätter att växa lavinartat och idag använder 60% av B2C-företag det i sin strategi. Varför? Helt enkelt för att det fungerar så bra! Content marketing är i regel tre gånger mer effektivt för att skapa leads, jämfört med mer traditionell marknadsföring.

Med innehåll dina kunder inte vill vara utan, i kanaler och format de själva föredrar, når du rätt beslutsfattare. Och det fina med den här typen av marknadsföring är att du kan vara hur kreativ du vill och enkelt mäta framgången.

En typ av content marketing som det talas mycket om är native advertising eller sponsrade artiklar. Det är alltså annonser som ska smälta in i sin omgivning och likna innehållet i tidningen eller webbplatsen genom att ha samma ton och utformning. Det är det snabbast växande annonsformatet och VK Medias egen satsning på native är ett av våra mest framgångsrika annonsformat. 

 Fyra anledningar till att välja sponsrade artiklar

  1. Högt engagemang. En sponsrad artikel kan få flera tusen läsningar under en vecka och har höga lästider, vilket ger goda möjligheter att skapa en relation till potentiella kunder.
  2. Lättare att komma ihåg budskapet, eftersom läsaren själv väljer att klicka in sig på artikeln, vilket i sin tur gör det enklare för kunden/läsaren att gå vidare i sin kundresa, från uppmärksamhet till övervägande och köp.
  3. Potentiell ökad kundlojalitet, medarbetarnöjdhet och stärkt arbetsgivarvarumärke genom att arbeta med engagerande och syftesdriven marknadsföring.
  4. Garanterat antal läsningar. Vi lovar alltid minst 500 läsningar under en publiceringsvecka oavsett bransch, men gör allt för att överträffa målet.

Är du nyfiken på sponsrade artiklar? Läs mer här.

Mer än tidigare följer vi sociala medier-konton för att hålla oss uppdaterade om nya produkter och tjänster

Vi människor har visat att vi under oroliga tider använder sociala medier mer än någonsin. Det är ett utmärkt sätt att kommunicera och en enkel lösning på känslan av instängdhet. Sådana beteendemönster är extremt vanliga under liknande typer av situationer; så fort någonting känns läskigt eller oklart dyker vi ner i Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter och TikTok för att connecta med världen.

Det för såklart med sig krav på dig som företagare/marknadsförare, att du spetsar din kommunikation för att nyttja de sociala mediernas fulla kraft och potential. Vid en undersökning uppgav 57% av de tillfrågade konsumenterna att de följer ett konto för att lära sig om nya produkter och tjänster. Det visade sig vara den största anledningen till att man som användare följer ett varumärke på sociala medier. Vilket då innebär att ingen nyhet är för liten för att inte dela med sig på sociala medier. Ta hand om de följare ni har och ge dem det som de vill ha: mer av er, mer av era produkter.

Rörligt är fortsatt etta på topplistan

Rörligt innehåll på sociala medier och hemsidor är en väldigt nygammal trend, men den fortsätter bevisa sig själv – rörligt är det som funkar bäst! När de stora sociala medier-företagen upptäckte att användarna verkligen älskade rörligt ändrade de sina algoritmer för att premiera rörligt, framför annat typ av innehåll. Och det är något vi inte får glömma!Dels är det ett pedagogiskt medium som bjuder upp till obegränsat med möjligheter. Även med en mindre budget kan man göra enkla men effektfulla klipp. Allt som krävs är att du ger dig några timmar för inlärning. Med något av dessa program kan du komma långt, utan att det kostar dig skjortan/klänningen eller flera år av din tid:

1. Apple iMovie
2. Premiere Pro
3. Lumen5
4. Corel VideoStudio
5. Filmora

Fortsatt nyfiken på hur ditt företag kan nå ut 2021? Kanske behöver du hjälp? Kontakta någon av våra medierådgivare.