Annonsbokningar behöver föregås av kontakt med någon av våra medierådgivare. Efter detta får du ett mail innehållande en länk för inlämning av ditt annonsmaterial för produktion eller för din färdiga annons.

ANNONSER FÖR DAGSPRESS
Tryckfärdiga annonser
• Annonsdokumentet ska ha exakt samma mått som det bokade utrymmet.
• Färgannonser ska vara skapade med CMYK för fyrfärgsseparering.
• Inga andra färger (ex: rgb, spot-colour) får förekomma.
• Svart färg ska enbart bestå av 100% svart.
• Bilder i annonser ska ha en upplösning på 200 dpi.

Lämna in din färdiga annons via den länk du erhåller via mail efter din annonsbokning. För att er annons ska få bästa möjliga tryckresultat i dagspress behöver de anpassas för de speciella förutsättningar som råder vid dagstidningstryck.

Vi använder oss av ICC-profilen Dagspress 26v5

Material för annonsproduktion
Lämna in din text, bilder och logotyper och önskemål via den materiallänk du erhåller via mail efter din annonsbokning.

ANNONSER FÖR MAGASIN
Tryckfärdiga annonser
Klicka på för aktuell tidning nedan för nedladdning av färg- och pdfinställningar.

Kyrkogården
Med Mellanskog
Tillväxt
Kyrkokör Journalen
Sjöbefälen
OPUS
Pingst
Ducatus
Lyssna

Lämna in din färdiga annons via den länk du erhåller via mail efter din annonsbokning.

Material för annonsproduktion
Lämna in din text, bilder och logotyper och önskemål via den materiallänk du får via mail efter bokning.

ANNONSER DIGITALA
Annonsmaterial och färdiga digitala annonser

Färdiga annonser skickas till [email protected]
Underlag för annonsproduktion skickas till [email protected]

Ange dessa uppgifter:
Ärenderad: Ange där första införingsdatum (DDMM), annonsörens namn och annonsordernummer
(t.ex. ”0501 Företaget AB 123456”)
Text: Ange samtliga införingsdagar, eventuell kontaktpersons namn och telefonnummer,
samt eventuell övrig information.

Webbannonser

Färdigt kampanjmaterial för annonser på vk.se och folkbladet.nu

Skicka: Till [email protected]
Tid: Senast klockan 12.00 arbetsdagen före första införande.
Märkning: Märk materialet införandedatum, ditt företagsnamn samt ordernummer.

Bildannonser

Format. png, svg, jpg eller gif.
PNG ger oftast bäst resultat. Innehåller annonsen endast illustrationer välj svg.
Klicklänk: Glöm inte att ange önskad klicklänk, t.ex. www.dinsida.se.
Viktigt! Tänk på maxvikten och att mellanslag, å, ä, ö och vissa specialtecken inte är tillåtna i filnamnet. Det finns flera webbtjänster för att minska vikten på bilder tex. compressor.io

Animerade annonser

Format: Animerade annonser produceras som html5
Klicklänk: Klicklänken skrivs in som direktlänk i materialet.
Viktigt! Att hänvisa till clickTag fungerar inte.

Begränsningar och teknik

  • Animationer får inte vara längre än 30 sekunder.
  • Alla anslutningar måste göras genom https.
  • Det är inte tillåtet att bryta sig ur iframes, s.k. framebusting
  • Hänvisning till externa fonter är inte tillåtet
  • Genomsnittlig CPU-användning får inte överstiga 30 %, med en maximal topp på 60 %.   
  • Materialet får inte ta över sidans scrollfunktion.
  • Klick på annons måste öppnas i ett nytt fönster/flik.

Rekommendationer

  • Använd inte animationer som tar stor datorkraft, t.ex. javascript-animerade snöfall.
  • Använd i största möjliga utsträckning CCS-animationer istället för Javascript-animationer
  • Vi rekommenderar att 100% av annonsytan är klickbar.

Viktigt! Observera att alla resurser räknas in i annonsvikten utan cache.

Lämna in animerade annonser

Packa: När ni har producerat en fungerande annons, packa hela paketet med html-fil och alla resurser i en zip-fil. Viktigt! Observera att zip-filen bara kan innehålla en HTML-fil.
Skicka: den packade filen via fildelningsprogram t.ex. Sprend.com (zip-filer kan annars fastna i spam-filter).
Uppgifter: Ange publiceringsdatum, kundnamn och ordernummer i meddelandefältet.
Frågor om leverans av material? Kontakta [email protected]

Produktion

Kontakta oss om du vill ha hjälp med produktion av annonser. För produktion behöver vi komplett manus och eventuellt material (bilder, logotyper) senast tre arbetsdagar innan första införande.

Storlekar för desktop och mobil

Uppgifter nedan är storlek (bredd x höjd i pixlar) samt maxvikt (kb). Vi rekommenderar så små/lätta filer som möjligt, då laddas annonserna snabbt!

DESKTOP | Panorama
980×120 px, 150 kb
980×240 px, 200 kb
980×360 px, 200 kb
980×480 px, 250 kb
980×600 px, 250 kb

DESKTOP | Artikel
250×360 px, 150 kb

DESKTOP | Modul
606×240 px, 150 kb

DESKTOP | Helsida
1920×1080 px, 300 kb bakgundsbild samt 1920×1080 px, 300 kb förgrundsbild transparent med text, logotyp etc.

DESKTOP | Topscroll
Se olika varianter och storlekar på: https://www.adnami.io/specs

MOBILT
320×160 px, 150 kb
300×250 px, 150 kb
320×320 px 200 kb
640×640 px (retina) 200 kb

MOBILT | Topscroll
Se olika varianter och storlekar på: https://www.adnami.io/specs

MOBILT | Helsida
1080×1920 px, 300 kb bakgrundsbild samt 1080×1920 px, 300 kb förgrundsbild transparent med text, logotyp etc.

Bildstorlekar på sociala medier

Facebook

  • Profilbild: 180×180 px
  • Omslagsbild: 820×260 px. På mobilen visas bilden i 640×360 px.
  • Bild i flödet: 1200×630 px

Tänk på att delar av din omslagsbild kommer täckas av din profilbild. På desktop är det egentligen 850×315 px som syns, men på mobilen kommer höjden som syns vara 360 px. Därför rekommenderar vi att man anpassar bilden efter den högsta höjden den kommer visas i, d.v.s. 360 px.

 

 

Instagram

  • Profilbild: 180×180 px
  • Stories: 1080×1920 px
  • Bild i flödet: 1080×1080 px, 1080×1350 px

När det gäller Instagram Stories är det bra att tänka på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra, vilket innebär att delar av din Story riskerar att beskäras. Om du har någon viktig info, t.ex. en produkt- eller namntagg, är det därför viktigt att inte lägga den för långt ut i bilden.

LinkedIn

  • Profilbild: 400×400 px
  • Omslagsbild: 1584×396 px
  • Bild i flödet: 1200×630 px

Twitter

  • Profilbild: 400×400 px
  • Omslagsbild: 1500×500 px
  • Bild i flödet: 1024×512 px

De bilder du postar i ett inlägg kan egentligen ha vilken dimension som helst, men när de syns i flödet kommer de automatiskt förhandsvisas i ett liggande format. Det kan vara bra att tänka på att för att se hela din bild måste användaren i så fall klicka på bilden i inlägget.