Material och inlämning

Annonsbokningar behöver föregås av kontakt med någon av våra medierådgivare. För att lättare kunna identifiera just din annons är det viktigt att filen och ärenderaden i mejlet döps med införingsdatum (dag+månad), annonsörens namn och VK:s bokningsnummer. Exempelvis: 0101 Företagsnamn 123456. Bokningsnumret hittar du på din offert eller genom att kontakta din säljare på VK Media. Tidningsannonser ska vara bokade senast kl 12.00 två dagar före införandet. Om du har färdigt digitalt annonsmaterial mejlar du materialet till oss senast klockan 12 dagen för införandet.
Mejladress är [email protected] 

Totalt Umeå
Bokningsstopp och materialinlämning är torsdagen veckan innan utgivning. Är det ett temanummer så är det torsdag två veckor före utgivning. Annonsmaterialet skickar du till [email protected] eller [email protected]

Annonser för Dagspress
För dig som köper annonser, bokar annonsutrymme eller skapar annonser för Dagspress har Tidningsutgivarna tagit fram ett antal riktlinjer och verktyg för att underlätta produktion och materialhantering och för att kvalitetssäkra annonsmaterial för dagspress. Läs mer på www.dagspress.se

 

Webbannonser

Färdigt kampanjmaterial för annonser på vk.se och folkbladet.nu

Skicka: Till [email protected]
Tid: Senast klockan 12.00 arbetsdagen före första införande.
Märkning: Märk materialet införandedatum, ditt företagsnamn samt ordernummer.

Bildannonser

Format. png, svg, jpg eller gif.
PNG ger oftast bäst resultat. Innehåller annonsen endast illustrationer välj svg.
Klicklänk: Glöm inte att ange önskad klicklänk, t.ex. www.dinsida.se.
Viktigt! Tänk på maxvikten och att mellanslag, å, ä, ö och vissa specialtecken inte är tillåtna i filnamnet. Det finns flera webbtjänster för att minska vikten på bilder tex. compressor.io

Animerade annonser

Format: Animerade annonser produceras som html5
Klicklänk: Klicklänken skrivs in som direktlänk i materialet.
Viktigt! Att hänvisa till clickTag fungerar inte.

Begränsningar och teknik

  • Animationer får inte vara längre än 30 sekunder.
  • Alla anslutningar måste göras genom https.
  • Det är inte tillåtet att bryta sig ur iframes, s.k. framebusting
  • Hänvisning till externa fonter är inte tillåtet
  • Genomsnittlig CPU-användning får inte överstiga 30 %, med en maximal topp på 60 %.   
  • Materialet får inte ta över sidans scrollfunktion.
  • Klick på annons måste öppnas i ett nytt fönster/flik.

Rekommendationer

  • Använd inte animationer som tar stor datorkraft, t.ex. javascript-animerade snöfall.
  • Använd i största möjliga utsträckning CCS-animationer istället för Javascript-animationer
  • Vi rekommenderar att 100% av annonsytan är klickbar.

Viktigt! Observera att alla resurser räknas in i annonsvikten utan cache.

Lämna in animerade annonser

Packa: När ni har producerat en fungerande annons, packa hela paketet med html-fil och alla resurser i en zip-fil. Viktigt! Observera att zip-filen bara kan innehålla en HTML-fil.
Skicka: den packade filen via fildelningsprogram t.ex. Sprend.com (zip-filer kan annars fastna i spam-filter).
Uppgifter: Ange publiceringsdatum, kundnamn och ordernummer i meddelandefältet.
Frågor om leverans av material? Kontakta [email protected]

Produktion

Kontakta oss om du vill ha hjälp med produktion av annonser. För produktion behöver vi komplett manus och eventuellt material (bilder, logotyper) senast tre arbetsdagar innan första införande.

Storlekar för desktop och mobil

Uppgifter nedan är storlek (bredd x höjd i pixlar) samt maxvikt (kb). Vi rekommenderar så små/lätta filer som möjligt, då laddas annonserna snabbt!

DESKTOP | Panorama
980×120 px, 150 kb
980×240 px, 200 kb
980×360 px, 200 kb
980×480 px, 250 kb
980×600 px, 250 kb

DESKTOP | Artikel
250×360 px, 150 kb

DESKTOP | Modul
606×240 px, 150 kb

DESKTOP | Helsida
1920×1080 px, 400 kb

DESKTOP | Topscroll
2560×1440 px, 400 kb

MOBILT
320×160 px, 150 kb
320×320 px 200 kb
640×640 px (retina) 200 kb

MOBILT | Helsida
320×480 px, 250 kb

Bildstorlekar på sociala medier

Facebook

  • Profilbild: 180×180 px
  • Omslagsbild: 820×260 px. På mobilen visas bilden i 640×360 px.
  • Bild i flödet: 1200×630 px

Tänk på att delar av din omslagsbild kommer täckas av din profilbild. På desktop är det egentligen 850×315 px som syns, men på mobilen kommer höjden som syns vara 360 px. Därför rekommenderar vi att man anpassar bilden efter den högsta höjden den kommer visas i, d.v.s. 360 px.

 

 

Instagram

  • Profilbild: 180×180 px
  • Stories: 1080×1920 px
  • Bild i flödet: 1080×1080 px, 1080×1350 px

När det gäller Instagram Stories är det bra att tänka på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra, vilket innebär att delar av din Story riskerar att beskäras. Om du har någon viktig info, t.ex. en produkt- eller namntagg, är det därför viktigt att inte lägga den för långt ut i bilden.

LinkedIn

  • Profilbild: 400×400 px
  • Omslagsbild: 1584×396 px
  • Bild i flödet: 1200×630 px

Twitter

  • Profilbild: 400×400 px
  • Omslagsbild: 1500×500 px
  • Bild i flödet: 1024×512 px

De bilder du postar i ett inlägg kan egentligen ha vilken dimension som helst, men när de syns i flödet kommer de automatiskt förhandsvisas i ett liggande format. Det kan vara bra att tänka på att för att se hela din bild måste användaren i så fall klicka på bilden i inlägget.