Material och inlämning

Annonsbokningar behöver föregås av kontakt med någon av våra medierådgivare. För att lättare kunna identifiera just din annons är det viktigt att filen och ärenderaden i mejlet döps med införingsdatum (dag+månad), annonsörens namn och VK:s bokningsnummer. Exempelvis: 0101 Företagsnamn 123456. Bokningsnumret hittar du på din offert eller genom att kontakta din säljare på VK Media. Tidningsannonser ska vara bokade senast kl 12.00 två dagar före införandet. Om du har färdigt digitalt annonsmaterial mejlar du materialet till oss senast klockan 12 dagen för införandet.
Mejladress är [email protected] 

Totalt Umeå
Bokningsstopp och materialinlämning är torsdagen veckan innan utgivning. Är det ett temanummer så är det torsdag två veckor före utgivning. Annonsmaterialet skickar du till [email protected] eller [email protected]

Annonser för Dagspress
För dig som köper annonser, bokar annonsutrymme eller skapar annonser för Dagspress har Tidningsutgivarna tagit fram ett antal riktlinjer och verktyg för att underlätta produktion och materialhantering och för att kvalitetssäkra annonsmaterial för dagspress. Läs mer på www.dagspress.se

 

Webbannonser

Allt färdigt kampanjmaterial för annonser på vk.se och folkbladet.nu skickas till [email protected] senast klockan 12.00 arbetsdagen före första införande. Märk materialet införandedatum, ditt företagsnamn samt ordernummer.

Bild: PNG, JPG och GIF. (PNG ger bästa resultat, då kan man dessutom hålla dubbla vikten eftersom det finns program som optimerar PNG-filmer upp till 70%). Glöm inte att ange önskad klicklänk, t.ex. www.dinsida.se. Tänk på maxvikten och att mellanslag, å, ä, ö och vissa specialtecken inte är tillåtna i filnamnet.

Html: Länk i html-fil <a href=”http://dinUrl/” target=”_blank”>

Html5: Länk måste finnas i materialet, att hänvisa till clickTag fungerar inte i dagsläget.

Klick: Vi rekommenderar att 100% av annonsytan är klickbar. Klick på annons måste öppnas i ett nytt fönster/flik.

Eventuella externa länkhänvisningar till bilder, script (exempelvis jQuery) och andra filer som används av annonsen och som inte ligger med i zip-filen måste börja med https:// och inte http://.

När ni har producerat en fungerande annons packar ni hela paketet med html-fil och alla ”resources” i en zip-fil. Observera att zip-filen bara kan innehålla en HTML-fil. Skicka den packade filen via fildelningsprogram t.ex. Sprend.com (zip-filer kan annars fastna i spam-filter). Ange publiceringsdatum, kundnamn och ordernummer i meddelanderutan. Är ni osäker eller har problem och vill att vi ska kolla era filer så kan ni skicka själva produktionspaketet med arbetsfil (Tumult Hype eller Adobe Animate), bilder etc.

Hör av er till oss om du vill ha hjälp med produktion eller har frågor hur du ska leverera ditt material. För produktion behöver vi komplett manus och eventuella bilder senast tre dagar innan första införande.

 

Alla storlekar nedan är bredd x höjd.

DESKTOP
Storlek och Maxvikt
Panorama
980×120 px, 150 kb
980×240 px, 200 kb
980×360 px, 200 kb
980×480 px, 250 kb
980×600 px, 250 kb

Helsida
1920×1080 px, 400 kb

Artikel
250×360 px, 150 kb

MOBILT
Storlek och Maxvikt
320×160 px, 100 kb
320×320 px 100 kb

Helsida
320×480 px, 200 kb

Bildstorlekar på sociala medier

Facebook

  • Profilbild: 180×180 px
  • Omslagsbild: 820×260 px. På mobilen visas bilden i 640×360 px.
  • Bild i flödet: 1200×630 px

Tänk på att delar av din omslagsbild kommer täckas av din profilbild. På desktop är det egentligen 850×315 px som syns, men på mobilen kommer höjden som syns vara 360 px. Därför rekommenderar vi att man anpassar bilden efter den högsta höjden den kommer visas i, d.v.s. 360 px.

 

 

Instagram

  • Profilbild: 180×180 px
  • Stories: 1080×1920 px
  • Bild i flödet: 1080×1080 px, 1080×1350 px

När det gäller Instagram Stories är det bra att tänka på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra, vilket innebär att delar av din Story riskerar att beskäras. Om du har någon viktig info, t.ex. en produkt- eller namntagg, är det därför viktigt att inte lägga den för långt ut i bilden.

LinkedIn

  • Profilbild: 400×400 px
  • Omslagsbild: 1584×396 px
  • Bild i flödet: 1200×630 px

Twitter

  • Profilbild: 400×400 px
  • Omslagsbild: 1500×500 px
  • Bild i flödet: 1024×512 px

De bilder du postar i ett inlägg kan egentligen ha vilken dimension som helst, men när de syns i flödet kommer de automatiskt förhandsvisas i ett liggande format. Det kan vara bra att tänka på att för att se hela din bild måste användaren i så fall klicka på bilden i inlägget.