VK Medias dotterbolag ingår bredbandsavtal med NTM-koncernen
Efter den framgångsrika lanseringen 2019, och sedan expansionen till Värmland med NWT, kliver nu telekombolaget Fiber8 in på en ny marknad tillsammans med NTM-koncernen.
Fiber8, dotterbolag till VK Media, blev 2019 först i Sverige med att erbjuda mediehus en helhetslösning för enkel hantering och försäljning av bredbandstjänster. Målsättningen om att få fler mediehus att ansluta till konceptet tog fart 2021 via ett avtal med NWT Media som har lokal närvaro i Värmland, Dalsland och Skaraborg.
Nu går Fiber8 in i ett nytt samarbete, denna gång med mediehuset NTM, vars koncern innefattar verksamhet från Småland till Norrbotten.
– I dagens alltmer digitala samhälle är internetuppkoppling en förutsättning och självklart en nyckel till att ta del av våra nyheter. Det är med stolthet vi kommer erbjuda våra kunder en helhetslösning för digitala nyheter, säger Gunilla Bakkenes, Affärsområdeschef Läsaraffären på NTM, som i samband med samarbetet också kliver in som minoritetsdelägare i Fiber8.
Fiber8:s vd Jörgen Anderhed, som kan glädjas över en fin kundtillväxt under 2022, välkomnar NTM:s satsning.
– Uppkoppling är en förutsättning för att kunna ta del av mediehusens digitala innehåll så vår skalbara helhetslösning med bredband kompletterar deras verksamhet och produktportfölj väldigt bra. Mediehusens redan fungerande strukturer för marknadsföring, försäljning och kundservice möjliggör låga kostnader och konkurrenskraftiga priser över tid, vilket är helt avgörande för att lyckas i denna bransch, säger Anderhed.
– Att Fiber8 fortsätter hitta stora samarbetspartners är en bekräftelse på att affärsmodellen fungerar. Bredbandet är bärare av digital distribution och en samhällsviktig tjänst som låter mediehusen skapa mervärde till befintliga och kundrelation med nya målgrupper, tillägger Jimmie Näslund, vd VK Media.
Utrullningen av bredband på NTM:s geografier planerar att inledas under första halvåret 2023.