VK Media – bäst i världen – igen!

VK Media prisades dubbelt på Global Media Awards, vars prisutdelning ägde rum 25 april. 

Det blev första pris i kategorin Best Idea to Grow Advertising Sales (Bästa idé för att öka annonsintäkter) och andra pris i kategorin Best Innovation in Newsroom Transformation (Bästa innovation inom redaktionell utveckling). 

Projektet som prisades – i båda kategorier – var Artikeltutan som i olika steg larmar om artiklar som är på väg att bli virala, vilket innebär en möjlighet att kunna agera snabbt. Tjänsten skickar larm till redaktionen och säljansvarig har möjlighet att låsa upp en premium-artikel och på så sätt optimera sidvisningar och därmed intäkterna.

Marie Albinsson, Affärsutvecklingschef kommenterar vinsten:

– Helt otroligt att vinna första priset för tredje året i rad! Vi är så otroligt stolta och glada över att ännu en gång stå högst upp på prispallen i den här internationella tävlingen. Det är häftigt att vi som ett förhållandevis litet mediehus visar att vi kan tävla med, och till och med slå de bästa i världen! Att samma innovation dessutom får pris för att gynna både prenumerationsaffären och annonsaffären tycker jag är bevis på vår laganda och förmåga att jobba mot gemensamma mål. Lysande samarbete den här gången mellan Försäljningsavdelningen, Data och analys och VK:s redaktion

Anton Gunnarsson Molin, Försäljningsansvarig & Strateg – Digitala Medier, tillägger:

– Detta är helt galet, vi vann! Att vårt bidrag med Artikeltutan tog hem både första och andra plats i denna stora internationella tävling är svårt att greppa. Det fina med denna vinst är inte bara att vi återigen visar framfötterna internationellt och får ta emot trofén – det är också att VK Media visar att det finns ett stort utrymme för innovation och för mig som medarbetare att förvandla en galen idé till något lönsamt som blir uppmärksammat globalt. Det är i sammanhanget fascinerande att se hur VK Media inte bara anpassar sig till den digitala eran, utan också leder vägen för hur mediehus kan maximera sin potential genom teknologi och dataanalys. Rock ’n’ roll!

Anton Gunnarsson Molin

Försäljningsansvarig & Strateg – Digitala Medier (Läsaraffären)

[email protected] 073 251 83 43