Vad är en bra digital annons?

Vad är det som gör en annons bra eller effektfull? Vad övertygar oss att köpa tjänsten, produkten, anmäla oss eller vad det nu är vi ska bli övertygade om att göra? Är det hur annonsen ser ut eller vad den säger? Eller är det en känsla man får av den?

Lästid: 2 minuter

Att göra en annons som fungerar är svårt, särskilt när vi blivit så duktiga på att sortera bort allt som inte är direkt relevant för oss – en livsnödvändig färdighet när vi mer än någonsin matas med budskap.

Man kan bryta ner de allra flesta framgångsrika annonser i fyra viktiga delar:

1. Snygg och slående grafik/bild
Det visuella bjuder på det första intrycket när vi ser en annons. Trots allt är det fortfarande så efter alla dessa år att en bild säger mer än tusen ord. 

2. En bra och effektiv rubrik
Enligt en undersökning som SEO-företaget Moz gjorde tar sig 80% av läsare aldrig förbi rubriken. Enligt vissa källor läser 8 av 10 personer enbart rubriken, medan 2 av 10 läser resten också. Det innebär alltså att eftersom rubriken mest troligt är det enda som de flesta kommer läsa av din annons så måste den uppfylla två viktiga funktioner. Dels måste den vara blickfångande men den måste också sammanfatta annonsens budskap. Rubriker kan vara tankeväckande, strikt informativa, humoristiska etc., men effektiva rubriker har en sak gemensamt: de lämnar alla sin läsare med en önskan om mer.

3. Välskriven text
Om din rubrik och det visuella har fungerat så pass effektivt att läsaren fortsätter titta på din annons är det copyn/texten som ska få läsaren att ta det sista steget. Annonstext bör vara kreativ, konkret och lätt att läsa men samtidigt också övertygande. Undvik jargonger, för mycket information och för många budskap. Tänk på din målgrupp: hur pratar dem? Hur tänker dem? Kan man överraska dem på något sätt?

4. Call to action
Utan en CTA (uppmaning till handling) är det troligt att annonsen inte kommer ge önskad effekt. En CTA definieras som något i annonsen som ger läsaren ett incitament att ringa eller kontakta dig. Annonsens CTA bör vara genomtänkt och tydlig. Alla annonser måste såklart inte ha en CTA. Vi är ju vana vid att kunna klicka oss vidare för mer information om vi blir nyfikna. Men ett tips är att inkludera en tydlig CTA, det finns massor av statistik som verkligen talar för att det blir bättre så.

Så kan man sammanfatta en bra och effektfull digital annons.


Nå ut? Vi hjälper.
Som ett av Europas ledande lokala mediehus kan vi erbjuda dig räckvidden och kraften du behöver för att öka försäljningen, växa som organisation och bli starkare som varumärke. Så kan du nå ut. 

Och glad sommar!
Nu tar nyhetsbrevet semester. Vad vill du lära dig mer om framöver? Hör gärna av dig med tips på ämnen till Björn Widstrand, säljchef företag, på [email protected]