Trender 2021

Vad kan vara bra för dig som marknadsförare att veta inför året vi just inlett? Vi har identifierat och samlat några trender som kan vara bra att hålla koll på.

Lästid: 3 minuter

5G och den nya snabba världen

Mer än någonsin pratar vi om 5G, att utrustning ska anpassas till det och att samhället i stort ska bli redo för det. Ändå är det kanske inte något du funderar mycket på, eftersom det dels kan tyckas som ett snårigt ämne, och dels kanske inte påverkar dig och ditt företag. Men 5G kan komma att innebära väldigt mycket för dig som marknadsförare.

Kortfattat innebär 5G att vi kommer få snabbare utrustning. Internet, telefoner och datorer med rekordhastighet kommer främja snabbare teknisk utveckling och som en naturlig följd av den nya snabba takten är det troligt att våra egna förväntningar på kommunikation drivs i samma linje: Vi förväntar oss ett snabbt tempo, i allt. I kontakter, laddtider och resultat. Börja preppa för det!

Personlig marknadsföring

I en undersökning om hur konsumenter tänker kring marknadsföring angav 90 procent att de upplever personlig marknadsföring mer lockande än traditionell marknadsföring. Ett personligt tilltal ger tre gånger så mycket engagemang i förhållande till ett generiskt tilltal. Det är ett tydligt resultat av att GDPR  klampade in i bilden.

Fördelar med personlig marknadsföring:

  • Vad är mer effektivt än att ge din målgrupp upplevelser som är skräddarsydda för dem?
  • Mängden valmöjligheter för en konsument kan ofta vara överväldigande. Personlig marknadsföring kan fungera som en bro mellan den ändlösa mängden alternativ och konsumentens behov.
  • Företag som ger sina konsumenter träffsäkra förslag kan hjälpa kunderna att spara tid och energi, vilket skapar lojalitet.

Men glöm inte att den bästa och mest effektiva marknadsföringen innefattar en mediemix av flera olika kanaler. Alla insatser kan och bör inte vara personliga, men som komplement är det perfekt!

Röstsökningar

Flera studier visar att 50% av planetens internetanvändare redan idag använder röstsök, i någon form. Många är vi som använder röstsökningar genom Google Home och Apple HomePod för att kolla vädret, kalendern eller köpa något på nätet. Sociala medier ligger inte långt efter som redan börjat implementera röstsökningar: Twitter har introducerat voice tweets och LinkedIn har lagt till en funktion som låter dig spela in hur ditt namn ska uttalas.

Studier visar också att 55% av alla sökningar under 2022 kommer göras med rösten, vilket innebär att det kan vara klokt att sökordsanpassa din sajt efter dessa nya premisser. Hur formuleras en röstsökning? Anpassa innehållet efter den tanken. Om inte Google redan premierar röstoptimerade sajter lär de börja med det inom kort.