Svenskarna och internet 2023 – för annonsörer

Idag publicerades årets Svenskarna och internet-studie och vi har tagit russinen ur rapportkakan, och presenterar det i vad vi vill kalla “Tre saker från Svenskarna och internet 2023 som annonsörer kan tänka på”:

1. De tre mest använda sociala medierna
94 procent har använt något social medieplattform det senaste året, 91 procent använder sociala medier varje vecka och 85 procent varje dag. Så gott som alla personer födda på 70-talet eller senare använder sociala medier. De tre mest använda sociala medierna i befolkningen är Youtube, Facebook och Instagram.

Det börjar dock synas en tydlig skiljelinje mellan de födda på 1900-talet respektive 2000-talet vad gäller vilka sociala medier som används och i vilken omfattning. Bland de födda på 2000-talet ligger inte Facebook och Instagram längre i topp. Efter Youtube kvalar istället Snapchat, Tiktok och Roblox in på topplaceringarna bland 00- och 10-talisterna.

Född på 1900-talet:
1. Youtube
2. Facebook
3. Instagram


Född på 2000-talet:
1. Snapchat
2. Tiktok
3. Roblox


Kom ihåg! Var du marknadsför dig måste grundas i vem du vill nå.

2. Ljud och rörligt fortsätter att växa
Youtube är svenskarnas favoritplattform. Måste man välja en plattform att ta med till en öde ö så väljer flest Youtube. De som har Youtube som favorit motiveras mer än befolkningen i stort att använda sociala medier för att bli roade av roliga klipp, för att fördriva tiden, för att få kunskap, nya lärdomar och inspiration och för att få samhällsnyheter och uppdateringar om kändisar och artister.

Samtidigt fortsätter poddlyssnandet att öka, i alla åldrar. Nära 5 av 10, alltså hälften av svenskarna, har lyssnat på poddar år 2023. 90-talisterna ligger i topp där 8 av 10 lyssnar på poddar. På andra plats hamnar 80-talisterna varav 7 av 10 har lyssnat på poddar.

Det här är något som annonsörer inte får glömma bort. Annonsering på Youtube och i poddar – gjort på rätt sätt – kan nå väldigt många och vara väldigt effektfullt. 

3. Unga mer positiva till riktad reklam på nätet än äldre
Kort summerat så vill svenskar inte ha riktad reklam. Merparten, 7 av 10, vill inte att någon ska få använda personliga data från deras internetanvändning till att anpassa reklam på nätet för dem. De återstående 3 av 10 tycker däremot att riktad reklam är bra!

  • Mest negativa till riktad reklam på nätet är den äldre halvan av befolkningen. Ju äldre desto mer negativa i stigande ordning.
  • 8 av 10 av de internetanvändande 20-, 30- och 40-talisterna ogillar riktad reklam på nätet och är därmed mest negativa av alla generationer.
  • 3 av 4 internetanvändande pensionärer (76%) ogillar riktad reklam på nätet.

Det kan vara värt att komma ihåg när ni funderar på programmatisk annonsering. Vem vill ni nå och kommer den mottagaren uppskatta annonsen?


Är du osäker på hur du kan nå ut på bäst sätt? Tveka inte på att höra av dig.