Sponsrade artiklar och varför det är så effektivt
Är det någon skillnad på content marketing och native advertising? Varför fungerar sponsrade artiklar så bra? Hur gjorde Ditec för att locka nya kunder?
Lästid: 3 minuter
Sponsrade artiklar (även kallat native advertising) är en form av content marketing och kan närmast liknas vid ett kommersiellt berättande. Till sitt utseende liknar en sponsrad artikel en redaktionell artikel och stör därför inte läsarens upplevelse på sajten. Det är ett av världens absolut snabbast växande annonsformat, och ett väldigt effektivt och smart sätt att skapa kännedom om ett företag, dess produkter eller tjänster.
Förutom att det ligger i tiden och ger fina förutsättningar att nå fram i dagens mediebrus, finns det fyra huvudsakliga anledningar till varför det fungerar så bra:
1. Högt engagemang
En sponsrad artikel kan få flera tusen läsningar under en vecka och har höga lästider, ofta mellan 90 och 120 sekunder. Det ger dig väldigt goda möjligheter att skapa en relation till potentiella kunder.
2. Lättare att komma ihåg budskapet
Eftersom läsaren själv väljer att klicka in sig på den sponsrade artikeln är det mycket mer sannolikt att läsaren finner budskapet intressant. I sin tur blir det då enklare för kunden/läsaren att gå vidare i sin kundresa, från uppmärksamhet till övervägande och köp.
3. Potentiell ökad kundlojalitet, medarbetarnöjdhet och stärkt arbetsgivarvarumärke
Genom att arbeta med engagerande och syftesdriven marknadsföring har du en otrolig möjlighet till ökad kundlojalitet, medarbetarnöjdhet och ett stärkt arbetsgivarvarumärke.
4. Garanterat antal läsningar
Vi lovar alltid minst 500 läsningar under en publiceringsvecka oavsett bransch, men gör allt för att överträffa målet.
Nyfiken på hur du skulle kunna använda native advertising?
Inspireras av hur Ditec lyckades nå nya kunder med VK Medias sponsrade artiklar, eller kontakta VK Media Partner’s Mattias Johansson eller Mattias Åkerlund så kan de hjälpa dig komma igång.