Sju anledningar att sökordsoptimera din sajt

Varför ska man jobba med SEO och sökordsoptimera sin sajt? Är det värt det?

Lästid: 4 minuter

En optimerad sajt får mer trafik
På ytan handlar SEO om att förbättra din sajts ranking i sökresultatet. Och syftet med en hög ranking är att det genererar mer trafik, och förhoppningsvis kan den trafiken konverteras till leads och kunder.

SEO kräver inte att du betalar för marknadsföringsutrymme
En av de största fördelarna med SEO är att det inte innefattar kostnader för utrymme. Tänk på hur mer traditionella marknadsföringskampanjer fungerar. Du bestämmer dig för en plats där ditt varumärke och dina produkter ska synas, kanske är det på en särskild tv-kanal eller radiostation, eller i en tidning. Sen betalar du för det utrymmet så din annons exponeras under en viss tid eller i ett särskilt nummer. När den perioden är över slutar din annons att visas och slutar också generera resultat.

Med en optimerad sajt fungerar det lite annorlunda eftersom den fortsätter ge och ge. Är den optimerad på rätt sätt kommer den fortsätta generera trafik till din sajt och förhoppningsvis resultat.

Det hjälper dina målgrupper att hitta din sajt
SEO kan hjälpa dig och din verksamhet att hamn mitt i dina målgruppers synfält när de aktivt söker efter information. Tänk på hur vanligt det är för konsumenter att använda sökmotorer för att hitta information om produkter och tjänster. Det är en enorm möjlighet för dig! I en undersökning angav 62% av tillfrågade konsumenter att de använder sökmotorer när de vill lära sig mer om ett företag, en produkt eller en tjänst och 41% använder sökmotorer när de är redo att köpa. Det betyder att om du vill att din verksamhet ska bli en del av målgruppernas researchprocess på nätet måste du dyka upp i sökresultatet med relevanta sökord som är kopplade till dina produkter och erbjudanden.

Det boostar din trovärdighet
Internet har på ett väldigt drastiskt sätt förändrat säljprocessen för många företag. Det är främst för att kunderna i mycket högre utsträckning än tidigare har möjlighet att läsa på själva, innan de pratar med en säljare. Genom att sökordsoptimera din sajt kan du bli en del av och påverka kundens kunskapsinhämtning. Särskilt om du kombinerar SEO med content marketing. 

Det kan hjälpa dig hamna steget före dina konkurrenter
När du optimerar din sajt förbättrar du inte bara din ranking i sökresultatet, det innebär också att du placerar dig ovanför dina konkurrenter. Den första länken på varje given sökning får i snitt 28,5% av alla klick. Länk nummer två får 20,5 och länk nummer tre snittar 13,3%. Det betyder att när du flyttas upp i sökresultatet får du en mycket högre procentandel av klicken för dina nyckelord, och dina konkurrenter får en lägre procentandel.

Det förbättrar användarupplevelsen
Google’s mål handlar om att ge ett så bra resultat som möjligt för de som söker efter något. Som en följd av det fokuserar många av deras algoritmer på att se till att användarna tar sig vidare till sajter med inte bara bra och relevant innehåll utan också de som kan erbjuda en angenäm användarupplevelse. Därför spelar saker som mobilvänlighet, användbarhet och laddningstider mycket större roll för ens ranking i sökresultatet, än det tidigare gjort. Det kan betyda att SEO-arbete kan kräva professionell hjälp men det kan också betyda att du kommer hela tiden kunna fortsätta optimera och förbättra din sajts användarvänlighet.

Det är lätt att mäta
En av de största fördelarna med att optimera sin sajt är att man kan mäta i princip allt. Till skillnad från mer traditionella metoder som kräver att man hittar korrelationer mellan en kampanj och ens försäljning är det lätt att se vilken ROI man får av sitt SEO-arbete. Man kan dels använda Google Analytics för att hålla koll på sin trafik, var besökarna kommer från, konverteringar och mycket mer. På det sättet är det lätt att utvärdera vad som funkar och inte.

Sammanfattning
Där har vi det, sju anledningar att sökordsoptimera sin sajt. Många företag har inte den specialistkompetens som krävs för att göra det inhouse, och därför kan det vara bra att ta hjälp av experter. VK Media Partner finns nära till hands och hjälper dig reda ut vad på din sajt som kan bli bättre!

Kontakta Mattias Johansson på VK Media Partner för ett förutsättningslöst möte.

Mattias Johansson
Teamchef VK Media Partner
[email protected]
070-232 27 23
090-17 59 22