Räckvidd och varför det är så viktigt

Varför pratas det så ofta om räckvidd i marknadsföringssammanhang? Hur viktigt är det egentligen och vad kan man själv göra för att påverka den?

Lästid: 3 minuter

Marknadsföringsräckvidd är det beräknade antalet potentiella kunder som kan se din kampanj eller marknadsföringsinsats. Att veta räckvidd hjälper dig avgöra om insatsens kostnad är värd mängden nya kunder som den kan attrahera.

Till exempel, om du vill köpa reklamtid på tv räknas räckvidden till antalet människor som skulle kunna titta på just den tv-kanalen när du reklam sänds. Så, när det kommer till dina annonsinsatser och marknadsföring i allmänhet; för att ge sig själv rätt förutsättningar till framgång och säkerställa en bra ROI (return on investment) måste du först överväga räckvidden för din kampanj.

Genom att mäta och ha koll på räckvidd kan du göra informerade beslut och använda dina resurser mer effektivt. Men det finns också fler fördelar:

Du kan minimera riskerna. Att veta hur många kunder man kan nå låter dig fatta smartare beslut om hur du spenderar dina pengar. Det minimerar risken att överspendera resurser på ineffektiv marknadsföring och hjälper dig istället skapa kampanjer med mer lönsam ROI. 

Du kan planera framåt. Om du vet hur många potentiella kunder du kommer nå kan du också se till att ha tillräckligt med produkter i lager och/eller resurser redo för att kunna möta ett ökat behov. Att veta hur räckvidden förändras över ett år kan också hjälpa dig planera säsongsbaserade kampanjer. 

Finjustera budskap. När du vet exakt vem och hur många du talar till och hoppas attrahera kan du anpassa ditt språk och din tonalitet för att vara ännu mer lockande. Det tillåter dig att skapa mer effektiv marknadsföring istället för att skapa generiska annonser som ska tala till exakt alla.

När det kommer till räckvidd online finns det en enkel formel som kan hjälpa dig räkna ut räckvidden, om det inte redan anges i den givna plattformen. Det du behöver göra är att dividera intryck med frekvens (räckvidd = intryck/frekvens)! Och kanske låter det enkelt, men en sån sak som intryck kan också vara knepigt. Det räknar du ut med följande formel: Intryck = Kostnad / (klick per intryck / 1000)

Genom att välja medier och plattformar med hög räckvidd ger du dig själv så bra förutsättningar som möjligt. När du annonserar i våra medier kan du vara säker på att du inte bara når många, men att du också gör det i ett trovärdigt sammanhang.

HÄR kan du läsa om räckvidden på Västerbottens-Kuriren och Folkbladet.

HÄR kan du läsa om vår digitala räckvidd på vk.se och folkbladet.nu


Eller hör av dig till oss så berättar vi mer!