Ditec’s succé med sponsrade artiklar

Så fick Ditec nya kunder med content marketing från VK Media

Bakgrund
Ditec ville hitta en ny annonseringsform med bättre möjlighet att förklara sitt tänk kring hur bilar bör skötas om på bästa sätt när det gäller lack och interiörvård. 

Målsättning
Målet var att bygga varumärke, öka kännedomen om Ditecs produkter och tjänster, och i slutändan öka antalet bokningar av bilvårdsbehandlingar.

Medieval
I samråd med VK Medias medierådgivare beställdes sponsrade artiklar som VK Media Partner tog fram. Sponsrade artiklar, native advertising, eller content marketing som det ibland också kallas, är en annons på VK´s/Folkbladets nyhetssajter med ett redaktionellt tilltal och utseende men med en tydlig annonsmärkning. Kampanjen publicerades under en vecka i mitten på maj.

Se kampanjen på vk.se!

Ditec Umeå

“Native-formatet var perfekt för det vi ville göra. Här kunde vi lägga ut texten och använda bilder, och dessutom lägga in länkar för den som ville fördjupa sig.”

Magnus Hägglund, vd

Ditec Umeå

Hur upplevde Ditec kampanjen?

“Det var väldigt roligt att se statistiken från kampanjen! Det var ju betydligt fler visningar och klick än utlovat och dessutom långa lästider av våra artiklar. Det var också väldigt glädjande att se hur många som klickat sig vidare till vår hemsida via länkar i nativeartikeln som låg på VK´s hemsida.

Förutom att det blev en knuff framåt för antalet bokade behandlingar kunde vi se en stor ökning av försäljningen i butiken av bilvårdsprodukter, såsom bilschampo, vax, rostborttagning och liknande produkter.

Jag tyckte mig kunna se en yngre kundgrupp i anslutning till kampanjen, vilket möjligtvis kan hänga ihop med corona-situationen. Vår bransch har egentligen inte drabbats av någon negativ corona-effekt. Om något tycker vi oss kunna se att intresset för vård av entusiastbilar ökat under perioden.

I samband med kampanjen upplevde vi många positiva kommentarer från folk. De uppskattade att få tips kring bilvård, och många tyckte det var bra läsning!

Magnus Hägglund, vd Ditec

Ditec Umeå

Vill du också nå nya kunder med sponsrade artiklar?

Med sponsrade artiklar finns alla möjligheter att nå nya kundgrupper eller vilka andra mål du kan tänkas ha. Gör som Ditec och kontakta VK Media, så hjälper vi dig!

Mattias Åkerlund

Kommersiell redaktör

[email protected] 070-175 21 55
Mattias Åkerlund VK Media