Sponsrade artiklar på VK Media

Nytt, kreativt och effektivt

Sponsrade artiklar (även kallat native advertising) är ett kommersiellt berättande som liknar en redaktionell artikel, som inte stör läsarens upplevelse på sajten och är det snabbast växande annonsformatet.

Sponsrade artiklar anpassas i form, känsla och tilltal för att smälta in på våra nyhetssajter med text, bilder och andra relevanta byggstenar för bästa användarupplevelse, men är tydligt annonsmärkt för att särskiljas från redaktionernas material. En sponsrad artikel ska alltid vara sann, intressant och relevant.Syftet är att ge kunskap, känslor eller inspiration. Eller omvänt: att få läsaren att känna, göra eller lära sig något efter att ha läst innehållet.

Ett nytt sätt att tänka – som gynnar alla

VK Medias arbete med sponsrade artiklar präglas av kvalitet och ska alltid tillföra ett värde, oavsett om man är läsare, annonsör eller publicist.

  • Annonsören får affärsnytta genom en effektiv och engagerande premiumprodukt som leder till ökad varumärkeskännedom och konverteringar.
  • Läsaren får kunskap och inspiration.
  • Publicisten får ett utökat och mer relevant kommersiellt innehåll som skapar en bättre helhetsupplevelse för läsarna.


Kundnyttan i fokus

Om inte läsaren tycker att innehållet känns intressant, så får inte heller företaget ut något av kampanjen. Genom sponsrade artiklar finns en mängd fördelar som skapar nytta både för läsaren och er som företag.

1. Ökat engagemang!

Allt högre krav hos kunderna gör att företag måste erbjuda relevant innehåll som presenteras på ett intressant och innovativt sätt. För att öka engagemanget målgruppsanpassar vi alltid innehållet med lokala vinklar och relevanta byggstenar, exempelvis bildspel och faktagrafik, vilket gör att vi ofta har lästider på uppemot två minuter. Storys som triggar känslor blir mer lästa och delade, vilket leder läsaren vidare i sin kundresa, från uppmärksamhet till övervägande och köp.

Enligt Reuters engagerar sig 75 procent av läsarna i innehållet om det berör något av deras intresseområden, oavsett om innehållet är annonsmärkt eller inte.

2. Bättre effekt!

Vi som arbetar med sponsrade artiklar på VK Media har en gedigen redaktionell erfarenhet, känner läsarna på våra nyhetssajter och vet vad som krävs för att nå så många som möjligt. Det gör att vi kan lova att ni får minst 500 läsningar under veckan som artikeln publiceras, oavsett bransch.

Yngre personer engagerar sig i högre grad i det här materialet eftersom det i jämförelse med annan annonsering anses mer underhållande, tänkvärt och skapar en upplevelse som stannar kvar, enligt en studie från Time Inc. En tredjedel av gruppen 18-40 år svarade i en undersökning från Collective Bias att de hade köpt något utifrån vad de läst i en sponsrad artikel.

3. Tydligare bild av företaget

Sponsrade artiklar (native advertising) är det snabbast växande annonsformatet i världen, precis som på vår regionala marknad. En viktig anledning till att det fungerar så bra är att det inte bara ökar kännedomen om företaget – det ger även utrymme att berätta om företaget på ett smart sätt som ger läsaren kunskap och inspiration.

Genom att arbeta med engagerade budskap som visar vad företaget står för kan man också få ökad kundlojalitet, medarbetarnöjdhet och ett stärkt arbetsgivarvarumärke. Detta enligt Edelmans årliga rapport, som visar att hela 64 procent av konsumenterna baserar sina köp beroende på varumärkets värderingar.

4. Mer för pengarna!

I investeringen ingår projektledning, fotografering, textproduktion och allt annat som behövs för en effektiv kampanj. Samtidigt får ni rättigheterna till det publicerade materialet, så att ni utan extra kostnad kan använda det i egna kanaler, som exempelvis sociala medier eller på hemsidan. Dessutom indexeras materialet av Google, där våra artiklar ofta kommer högt upp i sökresultaten efter avslutad kampanj i våra nyhetsmedier.

Vad behöver du hjälp med?

Ta kontakt med din medierådgivare eller VK Medias kommersiella redaktör Sven Björkland på sven.bjorkland@vkmedia.se, så hjälper vi till med att hitta en lösning utifrån era behov.