Webbannonser

Allt färdigt kampanjmaterial för annonser på vk.se och folkbladet.nu skickas till webannons@vkmedia.se senast klockan 12.00 arbetsdagen före första införande. Märk materialet införandedatum, ditt företagsnamn samt ordernummer.

Bild: PNG, JPG och GIF. (PNG ger bästa resultat, då kan man dessutom hålla dubbla vikten eftersom det finns program som optimerar PNG-filer upp till 70%). Glöm inte att ange önskad klicklänk, t.ex www.dinsida.se. Tänk på maxvikten och att mellanslag, å, ä, ö och vissa specialtecken inte är tillåtna i filnamnet.

Html: Länk i html-fil <a href=”http://dinUrl/” target=”_blank”>

Html5: Länk måste finnas i materialet, att hänvisa till clickTag fungerar inte i dagsläget. 

Klick
  • Vi rekommenderar att 100% av annonsytan är klickbar.
  • Klick på annons måste öppnas i ett nytt fönster/flik

Eventuella externa länkhänvisningar till bilder, script (exempelvis jQuery) och andra filer som
används av annonsen och som inte ligger med i zip-filen måste börja med https:// och inte http://.

När ni har producerat en fungerande annons packar ni hela paketet med html-fil och alla ”resources” i en zip-fil. Observera att zip-filen bara kan innehålla en HTML-fil. Skicka den packade filen via fildelningsprogram tex. Sprend.com (zip-filer kan annars fastna i spam-filter). Ange publiceringsdatum, kundnamn och ordernummer i meddelanderutan. Är ni osäker eller har problem och vill att vi ska kolla era filer så kan ni skicka själva produktionspaketet med arbetsfil (Tumult Hype eller Adobe Animate), bilder etc.

Hör av er till oss om du vill ha hjälp med produktion eller har frågor hur du ska leverera ditt material.

För produktion behöver vi komplett manus och eventuella bilder senast tre arbetsdagar innan första införande.

Alla storlekar nedan är bredd x höjd.

Desktop

Storlek
Maxvikt
Panorama
980×120 px 150 kb
980×240 px 200 kb
980×360 px 200 kb
980×480 px 250 kb
980×600 px 250 kb
Helsida
1920×1080 px 400 kb
Artikel
250×360 px 150 kb

 

Mobilt

Storlek
Maxvikt
320×160 px 100 kb
320×320 px 150 kb
Helsida
320×480 px 200 kb

 

Vårt digitala pluggpaket har 5 olika storlekar: 250x360px, 300x250px, 320x320px, 606x240px och 980x240px. Här gäller bildformaten png, jpg och gif med maxvikt 150k för alla förutom 980×240 som får väga 200k.

För material till Crosspaketet, (Aftonbladet m.fl) se: http://annonswebb.schibsted.se/sv/brands/aftonbladet-20/adspecs

Tekniska frågor besvaras av Göran Edeholt 090-17 61 63 eller Eva Gerhardsson 090-17 61 67. Du kan också skicka ett e-mail till webannons@vkmedia.se med dina funderingar.

Produktionskostnad samt komplettering/ändring av inskickat material debiteras med 795:- per påbörjad timme.

 

Bildstorlekar på sociala medier

Facebook

  • Profilbild: 180 x 180 px
  • Omslagsbild: 820 x 360 px. På mobilen kommer bilden visas i 640 x 360 px
  • Bild i flödet: 1200 x 630 px

Tänk på att delar av din omslagsbild kommer täckas av din profilbild! På desktop är det egentligen 850 x 315 px som syns, men på mobilen kommer höjden som syns vara 360 px. Därför rekommenderar vi att man anpassar bilden efter den högsta höjden den kommer visas i, d.v.s. 360 px.

Instagram 2019

  • Profilbild: 180 x 180 px
  • Stories: 1080 x 1920 px
  • Bild i flödet: 1080 x 1080 (kvadrat), 1080 x 1350 (porträtt)

När det gäller Instagram Stories är det bra att tänka på att olika mobiler har olika mått. Vissa modeller är smalare än andra, vilket innebär att delar av din Story riskerar att beskäras. Om du har någon viktig info, t.ex. en produkt- eller namntagg, är det därför viktigt att inte lägga den för långt ut i bilden.

LinkedIn 2019

  • Profilbild: 400 x 400 px
  • Omslagsbild: 1584 x 396 px
  • Bild i flödet: 1200 x 630 px

Twitter 2019

  • Profilbild: 400 x 400 px
  • Omslagsbild: 1500 x 500 px
  • Bild i flödet: 1024 x 512 px

De bilder du postar i ett inlägg kan egentligen ha vilken dimension som helst, men när de syns i flödet kommer de automatiskt förhandsvisas i ett liggande format. Det kan vara bra att tänka på att för att se hela din bild måste användaren i så fall klicka på bilden i inlägget. Tänk också på att din bild riskerar att missuppfattas om delar av den inte syns i förhandsvisningen i flödet!