Lyckade kundkampanjer

Här kan du läsa om några annonsörers lyckade kampanjer.

 

Ume Assistance om sin webbannonsering på affarsliv24.vk.se

umeassistance

”Marknadsföringen överlåter jag fullt ut till experterna.

2015 började Ume Assistance med återvinning i egen regi. Ett affärsområde de såg ett behov av kommunicera att de nu erbjuder. Deras kunder inom återvinning finns främst inom mindre och medelstora företag samt butiker. Målet med marknadsföringen var både varumärkesstärkande, samt att öka kundernas kännedom inom just detta område.

Efter god dialog med deras mediesäljare, valde Ume Assistance att annonsera på näringslivssajten affarsliv24.vk.se. Webbannonseringen, som rullar under fem tillfällen under, förstärktes med en egen bilaga som ibladades i VK Affärsliv under våren 2017.

”Att ta hjälp av VK Media är det självklara valet för oss. Mediekanalen kändes naturlig då affarsliv24.vk.se är mer företagsinriktat och vi ville testa webbannonsering. Fördelen med affarsliv24.vk.se är räckvidden och bredden av besökare. Sen att vi kompletterade detta med en egen tryckt pappersbilaga som vi kan ge ut fysiskt till våra kunder. VK Media täcker ju allt med sitt breda spektra. Vill jag ha webb, tidning eller radio, ja då vet jag vem jag ska prata med inom samma hus. Oerhört enkelt för mig som kund.”

”Den bästa marknadsföringen vi själva kan göra är att leverera ett bra jobb, där vi vill vara en helhetslösning för våra kunder. Den externa marknadsföringen överlåter jag fullt ut till de som är experter och vet vad de gör. Det blir oftast bäst då.” Avslutar Mattias Hansson, VD Ume Assistance.

 

Kakelhuset om sin annonsering i VK Affärsliv

kakelhuset

”Viktigt forum att synas i.

Kakelhuset på Ersboda i Umeå säljer bland annat kakel, klinker och badrumsinredningar till privatkonsumenter och byggföretag, med målsättningen att förverkliga kundens drömmar. I butiken visar de upp inspirerande miljöutställningar med de senaste trenderna.

Kakelhuset har senaste fem åren annonserat kontinuerligt med en halvsida i VK Affärsliv. Vi träffade Karl-Gunnar ”K-G” Säfström på Kakelhuset, för att höra hur han tycker hur annonseringen går.

”Jag har alltid känt att där ska vi vara med och synas då VK Affärsliv vänder sig till en bred företagsmålgrupp och något man läser extra noggrant. Jag tycker det är ett viktigt forum att synas i och att synas i rätt kanal har verkligen blivit än mer avgörande i dag. Detta är absolut något vi kommer att fortsätta med!

Styrkan med VK Affärsliv är att det är en nischad produkt, med specifik företagsinriktning och att den innehåller kvalitativt redaktionellt material.” säger Karl-Gunnar.

Kakelhusets målsättning med deras marknadsföring, är att vårda det lokala varumärket samt stärka igenkänningsfaktorn mot sina kunder. Annonserna är kontinuerligt återkommande och belyser utbud, inspiration och personalens kompetens.

 

Kvarkenfisk om sin annonsering i VK och Folkbladet

kvarkenfis

”Glad att vi vågade satsa! Fick 255 gäster på två dagar.

Kvarkenfisk, fiskekrogen vid Rovögerns vackra fiskeläge, skulle testa något nytt. Att öppna upp restaurangen första gången för säsongen redan till påsk, med nyheten att servera en påskbuffé. ”Det var ett tufft beslut att fatta. Tänk om det inte kommer någon! Vår säsongspremiär ligger ju normalt mycket senare.” säger Kerstin Forsén Öberg, Kvarkenfisk.

För att få fart inför påskhelgen annonserade Kvarkenfisk i VK och Folkbladet med en annons i måtten 80 x 43 mm veckan innan.
Gensvaret var fenomenalt. De fick avboka sin sista annons!

”Det ringde hela tiden och vi blev snabbt fullbokade med 255 gäster på två dagar! Vi fick ta fram en kölista!
Vi vet att våra gäster läser VK och Folkbladet. Därför tror jag också att detta gav så bra effekt, vi är fantastiskt nöjda! Vårt mål är att synas ofta, anpassat efter vår budget. Jag tror på korta och koncisa budskap, det blir tydligast för läsaren.” säger Kerstin.

 

Gryssjöns Potatis om sin annonsering i VK och Folkbladet

gryssjon

”Vi sålde 5 ton första dagen!

Gryssjöns Potatis odlar och säljer potatis direkt från sitt lager i Gryssjön. Kunderna är odlare, grossister samt privatkonsumenter. Många är trogna återkommande kunder, men de ser även en trend bland de yngre. Under höstsäsongen öppnar Gryssjöns Potatis upp för hemförsäljning under några dagar. Inför första försäljningsdagen hösten 2016 annonserade de i VK och Folkbladet.

”Målet är ju att sälja så mycket potatis som möjligt, till alla som äter potatis. Men att vi skulle sälja 5 ton potatis under första försäljningsdagen, det var helt överväldigande! Vi hade gjort i ordning för lite.” säger Stefan Nyström, potatisodlare.

”Jag tror det som byggt upp vårt varumärke är att vi först och främst säljer en produkt våra kunder litar på är av god kvalitet. Det tillsammans med en lång och trogen annonsering gör att vi fått resultat. Styrkan med att annonsera i tidningen är att kunderna verkligen läser våra annonser och ofta klipper ut dem och sparar dem. Vi kör på samma upplägg år efter år, vilket jag tror kunderna lärt sig under alla år vi annonserat. Det är ju uppmuntrande att se att det fungerar!” säger Stefan.

Gryssjöns Potatis annonserade med en annons i storleken 80 x 43 mm.

 

Sängjätten om sin annonsering i VK och Folkbladet

sangjatten

”I tidningen ser vi resultatet av vår marknadsföring.

Sängjätten i Umeå säljer konkurrenskraftiga sängar i alla prisklasser, där målgruppen är allt från student till pensionär. För att nå ut till sina kunder annonserar Sängjätten kontinuerligt i morgontidningarna VK och Folkbladet, samt kompletterar med radio och Totalt Umeå vid utvalda tillfällen. Syftet med annonseringen är både varumärkesstärkande samt kampanjfokuserad för att få in kunder till butiken.

”VK Media är det bästa, så är det bara. Vi får verkligen bäst resultat här och en grym räckvidd. Vi har provat många olika kanaler, men lärt oss vad som fungerar för oss. Har jag en bra produkt vet jag att det kommer kunder till butiken, för våra kunder läser verkligen tidningarna VK och Folkbladet. Det är dem som ger oss bäst resultat av vår marknadsföring. Sen tror jag också mycket på kontinuitet, både för oss själva och kunden” säger Andreas, butikschef Sängjätten.

Något som gett Andreas en trygghet och kontinuitet i sin marknadsföring är att tillsammans med sin mediesäljare arbeta fram en tydlig årsplanering med löpande annonsering, vilket genererat bättre resultat för butiken.

 

Trafikskolan Öst på Stan om sin webbannonsering

trafikskolan

”Det blir enkelt för besökaren, som via ett enda klick landar på vår anmälningssida.

Trafikskolan Öst på Stan är trafikskolan som kör runt i de röda bilarna i Umeå. Främst erbjuder de kör- och teorilektioner för B-körkort, där huvudmålgruppen är de som fyller 18 år samt inflyttade studenter. Våren innebär högsäsong för Trafikskolan Öst på Stan, något de ville kicka i gång med en månads webbkannonsering på vk.se och folkbladet.nu.

”Det var första gången vi testade webbannonsering. Vi såg direkt att anmälningarna ökade. Vi har fått jättebra effekt och bra synlighet för våra investerade kronor.” säger Peter Lövgren, trafiklärare.

Webbannonseringen tycker Peter har ett bra pris och en trygghet är att han som annonsör får garanti på antalet köpta visningar.

”Fördelen med att annonsera på webben är att det blir enkelt för besökaren, där de via ett enda klick landar på vår anmälningssida och kan anmäla sig direkt. Sen går annonserna att göra mer levande på webben också, vilket jag tycker blir roligare. Så nu har vi bokat in ytterligare kampanjer under året.” säger Peter.

 

Helens Under om sin annonsering i Totalt Umeå

helensunder

”Vi märker ett tydligt uppsving i butiken!

Helens Under är underklädesbutiken på Rådhusesplanaden som säljer ett brett sortiment av bland annat underkläder, badplagg och strumpor för kvinnor. Många av butikens kunder är trogna stamkunder i åldrarna 15 år och uppåt. På senare tid har många yngre kunder hittat till butiken, tack vare fler trendiga varumärken i butiken samt kontinuerlig marknadsföring.

Butikens målsättning med marknadsföringen är att visa upp sig ofta, så att kunderna ska ha Helens Under först i minnet när de tänker bad och underkläder. Samt att öka försäljningen, något de sett ett resultat av på den marknadsföring de nu gör.

Helens Under annonserar regelbundet varje vecka med en kvartssida i tidningen Totalt Umeå.

Profilen är tydlig, men budskapen är olika varje vecka och varierar mellan profilannonsering och erbjudanden.

”Vi märker ett tydligt uppsving i butiken varje torsdag och fredag, både på antalet som handlar när vi har ett erbjudande och en märkbar effekt på antalet kunder som kommer in och tittar på det vi annonserar om. Vi ser verkligen effekt på vår marknadsföring!” säger Helen Persson, butikschef.

Styrkan med Totalt Umeå tycker Helen är priset, att man får en bra annonsstorlek till ett bra pris. Samt bra service och hjälp med det grafiska.

”Visst var det enklare förr, i dag gäller det att hänga med i utvecklingen och alla nya olika kanaler, men vi annonserar där det ger oss bäst respons. Det känns som vi hittat den kanal som fungerar för oss och jag känner mig nöjd. Jag tycker Totalt Umeå är en bra produkt med många läsvärda artiklar.” säger Helen.

 

Hur kan vi hjälpa ditt företag med marknadsföring? 

Kontakta våra mediesäljare i dag!